Mystiek Lund, levendig Tofino en Engels Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu Mystiek Lund, levendig Tofino en Engels Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

Mystiek Lund, levendig Tofino en Engels Victoria

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

10 Juli 2014 | Canada, Victoria

Vrijdag 4 juli
Na een lange reisdag met twee ferrytochten kwamen we begin van de avond aan op een van de schiereilanden van Vancouver Island. Nu was het nog een uur rijden tot het kleine plaatsje Lund, waar de weg ophoudt.... Bij aankomst belden we Gord, de eigenaar van de Lund Seaside Inn, waar we twee nachten zouden blijven. Omdat de accommodatie op een klein eilandje ligt, net buiten de haven van Lund, kwam Gord ons met z'n bootje ophalen. Onderweg vroeg hij of we Michael Buble kenden, want die blijkt vlak bij Gord een huis te hebben! Tuurlijk even een foto van gemaakt, helaas was hij er nu niet. Hij kwam hier als kind al veel. omdat zijn opa er woonde. Toen we aankwamen stond het eten al voor ons klaar, heel fijn.
De volgende dag zouden we met Gord z'n bootje een dagtocht door Desolation Sound (fjordenlandschap) maken. Helaas regende het en zou de wind 's middags flink aantrekken. Natuurlijk wilden we wel wat van de mooie omgeving zien en zijn we daarom 's ochtends, in de regen, op pad gegaan met Gord en zijn dochter Nicole. We voeren naar kleine, afgelegen baaien en zagen zeehonden. In dit uitgestrekte gebied wonen maar weinig mensen en de meeste eilandjes zijn alleen per boot of per vliegtuigje te bereiken. Sommige rijken hebben er een tweede huis (en eigen vliegtuigje). Het gehuchtje Refuge Cove (beetje een spooky plek) is de enige plek waar men levensmiddelen, benzine en (sterke) drank kan kopen. De tijd leek hier stil te hebben gestaan en er hing een vreemde, beetje surrealistische sfeer. Gord vertelde dat er slechts 6 mensen permanent in dit gehucht wonen. Zij liever dan ik.... brrr...

En toen waren we net op tijd terug voor de wedstrijd Nederland - Costa Rica. Met chips, worst, kaas en het gezelschap van Gord hebben we deze spannende wedstrijd gekeken. Natuurlijk was Gord ook voor Oranje! Na het diner nog even lekker in de hottub gezeten en genoten van de omgeving.

Zondag 6 juli
Het was vroeg dag omdat we om 08.00 uur de ferry aan de andere kant van het eilandje moesten nemen naar Vancouver Island (een eiland voor de kust van het vasteland van de provincie British Columbia, bijna ter grootte van Engeland, om maar weer even de omvang van het gigaland Canada aan te geven). Vandaar was het nog ca. 3 uur rijden naar Tofino, een sfeervol, levendig en sportief plaatsje in de Pacific Ocean. Wat een fantastische plek. Onze B&B, Harvey House, is weer een mooie plek. Wel zitten we nu in de 'tsunami hazard zone'.... Tofino is een heerlijk dorpje met een fantastiche omgeving en alle mogelijkheden om daarvan te genieten.

Maandag 7 juli
Onze huwelijksdag: alweer 2 jaar getrouwd vandaag! We stonden op met mist, hmmm.... dat hadden we niet besteld! We zitten hier in een subtropisch klimaat, waar het 's ochtends vaak mistig is en het in de loop van de dag (meestal) opklaart. Joost had iets geregeld voor deze dag, en ik mocht het niet weten. Maar na enig doorzeuren kreeg ik het die ochtend toch te horen :-)) We gingen met acht personen in een Zodiac over zee naar de hotsprings (natuurlijke warmwaterbronnen) en terug met z'n tweeen en de piloot in een watervliegtuigje. In astronauten-outfit inclusief fleece muts en handschoenen (bij zonnig weer en 20 graden) gingen we aan boord van de rubberboot. Het leek veel te warm, maar op zee waren we dankbaar voor deze winterse outfit. De zee was op sommige stukken nogal ruig, dus het 'achtbaangevoel' met je maag in keel hebben we even goed kunnen ervaren. Gelukkig werd niemand van ons zeeziek. Na een tocht van 1,5 uur kwamen we aan bij de Hotsprings, die alleen per boot te bereiken zijn. Het water was op sommige plekken 50 graden, veel te warm.... Terwijl de rest na enkele uren weer werd opgehaald met de boot, wachtten wij op ons vervoermiddel terug, het watervliegtuigje. Het duurde even, maar toen kwam ie aanvliegen. Wat was dat gaaf! We vlogen over zee en zagen de schuimkoppen van de golven ver beneden ons (heel even zag ik het beeld voor me van een neerstortend vliegtuigje in zee). Ook vlogen we over de uitgestrekte bossen. Het uitzicht was onbetaalbaar! Na een minuut of 20 kwam Tofino weer in zicht en was het alweer voorbij!
Lekker uit eten geweest om deze mooie dag af te sluiten! Voor de zonsondergang waren we helaas te laat, morgen nieuwe poging.

Dinsdag 8 juli
Weer een stralende dag, we hebben mazzel! Voor vandaag stond het zeekayakken op het programma. Met een ander stel en onze gids Tom, vertrokken we in 2 persoons kayakken de zee op. Even wennen, maar al snel hadden Joost en ik de slag te pakken en ging het als een speer! Onderweg veel gezien: zeearenden en kwallen (de zogenoemde ' fried egg jellyfish', omdat ze eruit zien als een gebakken ei), grote zeesterren (het wemelt ervan) en krabben.
Bij een eilandje gingen we aan land voor de wandeling naar ondermeer een ca. 800 jaar oude cedarboom. Onze gids Tom wist veel te vertellen over alles wat we zagen. Bijvoorbeeld over de grote en oeroude dode bomen, die 'nursering trees' worden genoemd omdat ze, ondanks dat ze 'dood' zijn, nog voedingsstoffen blijven afgeven waardoor er op deze bomen nieuw leven kan groeien. Bijzonder en slim van Moedertje Natuur ;-)

Woensdag 9 juli
Op tijd op, koffers gepakt en vertrokken uit Tofino. Jammer, we hadden ons hier nog wel een week kunnen vermaken. Als eerste die ochtend hebben we de Wild Pacific Trail gelopen, een korte wandeling met uitzicht over een grote groep kleine eilanden voor de kust van Vancouver Island. Mooie ruwe zee en prachtig uitzicht over de kust. Toen was het tijd voor de tocht naar onze laatste bestemming van deze schitterende reis: Victoria, de hoofdstad van de provincie Brits-Columbia en gelegen in het uiterste zuidoosten van Vancouver Island. En ik maar denken dat Vancouver de hoofdstad was! Wat trouwens niet eens zo gek gedacht is, omdat Vancouver tweemaal het inwoneraantal van Victoria heeft, dus....
Na heel veel dagen in kleine gehuchtjes, sommige saai en andere erg gezellig en levendig, is het leuk nu weer in een stad te zijn. Victoria doet Engels aan en dat is niet zo gek, aangezien Vancouver Island een Britse kolonie is geweest. Het is hier heerlijk zonnig en een graadje of 25. Ik denk dat we de komende twee dagen een beetje 'sightseeing' in Victoria zullen doen. Dit is mijn laatste verslag van deze geweldige reis in dit geweldig mooie Canada. Fantastische natuur, grotendeels onbewoond en ongerept, ruige bergen en rivieren, watervallen, veel wildlife, erg vriendelijke en behulpzame mensen, een relaxte sfeer en veel goede buitensportactiviteiten. We hebben zo veel gezien, maar nog veel meer niet. Het land is zo immens groot, dat we eigenlijk niet anders kunnen dan nog een keer terugkomen.....

Vrijdagavond vliegen we weer terug naar Nederland en is deze gave reis voorbij. Wat blijft zijn de herinneringen, de ervaringen, de foto's en natuurlijk deze verslagen!

• 10 Juli 2014 - 10:49

Rene:

Nou Joost en Ilona wat een prachtige reis; ja de herinneringen blijven dat is waardevol, en als Canada in de buurt van Hilvarenbeek lag dan was ik er morgen nog te vinden. Kom maar gauw terug want dat is ook fijn( vind ik; en Joke helemaal)
    Groetjes Rene

• 10 Juli 2014 - 12:24

Joke:

Fijn om weer iets van jullie te horen, want het duurde voor mij wel even lang...
    En goed te horen dat jullie zo genieten van alles en ook zo veel sportieve uitdagingen aangaan, geweldig! Mijn laptop heeft het definitief begeven, dus ik ben wat beperkt. Dit schrijf ik op de i-Pad van Rene, die mij al voor was, dus. Nog even genieten van de laatste paar dagen en een heel goede terugreis. Tot gauw en veel lieve groeten.

• 12 Juli 2014 - 09:37

Annemiek:

Jeetje, nu zijn jullie al weer thuis! Dat is snel gegaan! Wat een prachtige reis, foto's en verslagen! Nu lekker nagenieten van alle avonturen! Liefs.

• 13 Juli 2014 - 12:21

Marianne:

Wat een geweldig mooie reis, heel erg leuk verslag en schitterende foto's. Heb mee-genoten met jullie. Tot gauw, liefs

• 14 Juli 2014 - 20:06

Neeltje:

Zag dat jullie alweer thuis zijn, maar ik ga nu nog al jullie verslagen lezen en de foto's bekijken, dus voor mij begint de reis....