Thanks Mr President! - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu Thanks Mr President! - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

Thanks Mr President!

Door: Ilona Heres

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

20 Juni 2016 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Na een winderige en koude nacht gingen we zaterdag 18 juni op weg naar Yosemite National Park door de Sierra Nevada. We zijn nu weer meer in de bewoonde wereld, en zien veel outdooractiviteiten: vissen kajakken, bootje varen. Ook wielrenners, met (heel handig) een achteruitkijkspiegeltje op hun helm! Op de toppen van de bergen ligt de sneeuw nog. Eenmaal aangekomen in Yosemite National Park via de Tioga-pas, hoorden we dat vanwege het bezoek van President Obama het deel van het park waar wij naartoe moesten, pas in de middag toegankelijk was. Daarom zijn we maar direct gaan wandelen naar Lembert Dome. Een flinke steile klim. Onderweg moest ik regelmatig even op adem komen.... komt vast door de ijle berglucht op deze hoogte (mijn niet zo goede conditie heeft hier niets mee te maken ;-)). Maar.... het was de moeite weer waard: een spectaculair 360 graden uitzicht op de besneeuwde bergtoppen rondom was onze beloning! Op de top onze boterhammen gegeten en terug naar beneden. Toen moesten we nog 2 uur rijden door de bergen over smalle, kronkelende wegen met steile afgronden. De weg ging zelfs door een drietal tunnels, wat best ff spannend was met zulke breed uitstekende buitenspiegels. Maar het ging natuurlijk goed :-) Inmiddels hebben we de 3200 km aangetikt!

Toen we eindelijk in de buurt van onze kampeerplek waren, was er ineens een file, midden in het park! Ambulances, highway patrol, park rangers, pers, zwaailichten.... we hebben minimaal een half uur stilgestaan en allemaal omdat Obama in de buurt was! Thanks Mr President!!! Uiteindelijk op ons plekje in het bos bij een riviertje aangekomen. Ditmaal een grote camping, waar hele families het weekend doorbrengen, gezellige boel. De beren hier zijn nog wel een dingetje: bij de ingang van het park vertelde de parkranger (die er duidelijk geen zin meer in had) ons dat we ál het eten én toiletspullen (want dat ruiken ze ook) 24 uur per dag in de speciale berenkasten buiten moesten bewaren. Bij Lake June gold dat alleen voor de tenten. Waren de beren hier soms slimmer? En al het eten in onze koelkast en vriezer dan? Weggooien??? We hebben het daarom nog maar eens gevraagd bij enkele Amerikaanse mede-camper-kampeerders naast ons. Volgens hen kon je alles prima in je camper laten, mits uit het zicht en goed afgesloten. Deden zij al jáááren. De Californische zwarte beer schijnt vooral auto's met koelboxen open te breken en campers slaat ie meestal over.... Ik was toch niet helemaal gerustgesteld: we hebben de vriezer en koelkast gevuld gelaten en alle droge etenswaren en toiletspullen toch in de berenkast opgeborgen. Ik merkte dat ik toch iets minder relaxed ging slapen... Ondanks de beren, toch goed geslapen.

Zondag 19 juni wilden we een wandeling maken naar de Vernal Fall en de hoger gelegen Nevada Fall, een wandeling van 13 km, ca. 5-6 uur naar 600 meter hoogte. Op weg naar het startpunt van de wandeling zagen we wéér allemaal drukte, zwaailichten, politie en pers. Wat was het geval? Mr Obama bleek (een deel van) dezelfde tocht te lopen, waardoor wij en vele anderen een klein uur moesten wachten voor het pad werd vrijgegeven. Thanks again, Mr President! :-) Helaas geen foto, maar op het NOS nieuws stond trouwens ook een bericht van het bezoek van Obama aan Yosemite, dus het is geen fabeltje!
Het was een pittige wandeling, flink omhoog over glibberige rotsen langs waterval 1 (met mooie regenbogen) en toen verder naar de 2e waterval. Indrukwekkend met wat een geweld het water naar beneden stort. Terug ging gelukkig een stuk makkelijker en sneller, maar we voelden het allebei in onze benen... zijn tenslotte ook geen 20 meer ;-) Omdat de BBQ hier niet wat was volgens Joost, heeft hij er bij onze achterburen eentje geleend, een echte Weber nog well! Daarmee kon de steak niet mislukken ;-)

Vandaag, maandag 20 juni rijden we door naar de kust, naar Santa Cruz voor onze laatste dag en nacht in onze Minnie Winnie.
Jammer, we zouden er zo nog een week of 3 aan vast willen plakken en langs de kust omhoog rijden naar Seattle. Iets voor een volgende keer :-)

• 21 Juni 2016 - 09:01

René Jansen:

Wat fijn dat de camper zo goed bevalt, dat biedt perspectief voor vakanties in Nederland??
    De vakantie zit er weer bijna op, fijn dat jullie zo genoten hebben. GOede reis terug en vriendelijke groet.

• 21 Juni 2016 - 09:49

Joke:

Vandaag een beetje weemoedige dag? Afscheid van Minnie Winnie en het avontuur. Geweldig fijn dat het zo fijn was! Fijne dagen in San Francisco en goede terugreis. Veel liefs

• 21 Juni 2016 - 09:50

Joke:

Obama toch niet zo'n bikkel als jullie qua wandeling!!

• 21 Juni 2016 - 14:30

Rob:

Veelal dezelfde bestemmingen en toch heel andere foto's. Volgens mij kun je die reis wel 5 keer maken zonder dat je dingen 2x ziet. Goede reis en binnenkort die steak verbranden op de wielrenner Joost

• 21 Juni 2016 - 14:33

Marianne:

Veel plezier in San Francisco en een goede terugreis!

• 21 Juni 2016 - 16:45

Ingrid:

Leuk om te lezen! wauw, mooie foto's! Romantisch ook! geniet ervan!

• 21 Juni 2016 - 21:25

Mariska:

Jeetje, wat gaat het toch snel....raar idee, om die camper weer in te moeten leveren, je went er zo snel aan, lijkt me... Geniet nog ff. van het mooie San Francisco! en alvast een goede terugreis.. tot snel... benieuwd naar nog meer mooie foto's! Liefs ons

• 22 Juni 2016 - 10:51

Inge Halfman :

Prachtige foto's en mooi verslag! Erg mooi om zo 'mee te reizen'.
    Blijf genieten!

• 22 Juni 2016 - 21:41

Jan-Willem:

WAUW! Mooie foto's weer, El Capitan ziet er prachtig uit. Veel plezier nog in San Francisco, geniet ervan