In de hoofdstad - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu In de hoofdstad - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

In de hoofdstad

Door: ilonaenjoost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

07 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Met een voorzichtig zonnetje stonden we vanochtend op en na een lekker (Engels) ontbijt, gingen we op pad. Vanuit de B&B liepen we zo het bos in om via Mount Victoria richting de stad te wandelen. Onderweg kwamen we langs een filmlokatie van Lord of the Rings. De hele film is in NZ geschoten en een deel in Wellington en omgeving. Er is hier een boek waarin precies alle plekken aangegeven zijn waar gefilmd is… bijzonder, vooral omdat ik dit fantastische films vind!

Vandaag hebben we een cultureel dagje gehad en het Nationale Museum van Nieuw Zeeland in Wellington bezocht. Een goede keus, want het weer sloeg al snel om in regen. Binnenin het mooie gebouw zijn zes verdiepingen met exposities gewijd aan de rijke historie, cultuur en natuur van Nieuw-Zeeland. Alles over de aardbevingen die aan de orde van de dag zijn in dit land, de vulkaanuitbarstingen, de overstromingen. In een soort huiskamer werd een aardbeving nagebootst, angstig. Ook veel over de Maori, hun geschiedenis en hun plek in de huidige samenleving. Ergens de komende weken trekken we nog een dag op met Hone, een Maori, dus dat was wel interessant. Er is zoveel te zien, we hebben er uren rondgelopen en nog niet alles kunnen bekijken.

We hebben nog lang niet genoeg van Wellington kunnen zien, dus we komen nog een keer terug! Die conclusie hadden we al eerder getrokken: het is hier zo ontzettend mooi en er zijn nog teveel plekken die we helemaal niet of veel te kort hebben gezien, dus ja... het kan niet anders, we moeten gewoon een keer terugkomen!

Vandaag trouwens alweer een voorbeeld van de NZ-vriendelijkheid meegemaakt: Joost kwam er in het museum ineens achter dat ie z’n portemonnee miste! Hij meteen terug naar het restaurant waar ie ‘m had laten liggen. Bleek er inderdaad een gevonden portemonnee bij de receptie neergelegd te zijn. Inmiddels was hij er al door meerdere medewerkers op geattendeerd, die natuurlijk zijn foto hadden gezien in z’n portemonnee. Zo vriendelijk… en, niet onbelangrijk: er miste niets uit de portemonnee!

Morgen vertrekken we voor 3 nachten naar een lodge in Ohakune, vlakbij het Taupomeer. We willen hier woensdag of donderdag de Tongariro Alpine Crossing lopen, een wandeltocht van ca. 7 uur (jaja), over vulkanisch terrein dat is ontstaan door uitbarstingen van onder andere Mount Tongariro. Schijnt een erg spectaculaire tocht te zijn. Wel veel klimmen, helaas…. Het weer is er erg onvoorspelbaar: je kunt in volle zon vertrekken om enkele km hoger in wind & regen & mist verzeild te raken. We zullen zien….

• 08 Februari 2011 - 16:05

Eric En Wil :

Wat een prachtige reis, we genieten vooral van de mooie foto's en de leuke reisverhalen van Ilona, je moet gaan schrijven!
    Groeten en nog veel plezier we volgen jullie.
    Eric en Wil.