Ohakune, uitgestorven skidorp - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu Ohakune, uitgestorven skidorp - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

Ohakune, uitgestorven skidorp

Door: ilonaenjoost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

09 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Inmiddels zitten we alweer een dag net buiten Ohakune, in een Golflodge. Mooi gelegen huis met naastgelegen golfbaan. De eigenaar, Geoff, is jarenlang professioneel golfer geweest en zelfs trainer van het nationale heren- en damesteam. Dus hij zal best een balletje kunnen slaan. Ons zul je er niet vinden, wij hebben andere plannen.

Maar ik was nog iets heel indrukwekkends uit Queenstown vergeten. In het museum daar lag een echte 4,5 meter lange en 500 kg wegende reuzensquid (inktvis). Per ongeluk is ie gevangen in Alaska: en uiteindelijk ‘op sterk water’ gezet in een tank in het museum. Er werd een film vertoond van hoe hij gevangen is en nog leefde en hoe er onderzoek op is gedaan. Ongelooflijk, nog nooit zoiets gezien. Wat een immens groot beest en wat een tentakels, met haken eraan, die ook nog eens 360 graden konden draaien.

De rit van Wellington naar Ohakune ging door heel mooi gebied, maar de lucht was grijs en het regende weer eens. Dat nodigde niet uit om te stoppen voor foto’s. Jammer dat alles er meteen zóveel minder leuk uitziet als de zon niet schijnt….
Wel kwamen we onderweg gekke dingen tegen: een lange rij schoenen op afrasteringspaaltjes, en BH’s met een geïnteresseerde geit erbij (zie foto’s). Die schoenen heb ik hier al eerder gezien, grappig. We reden ook nog door het plaatsje Bull’s, waar we bij de Dutch Deli een dure zak echte dropvisjes hebben gekocht (van Katja uit ’s-Heerenberg!). Na 4 weken waren we even toe aan echt Hollands drop :-)!

Gisteravond (dinsdag) in Ohakune een hapje wezen eten. Ohakune ligt aan de voet van Tongariro National Park, wat een uitgestrekt skigebied is, met lange pistes. Alles is dus ingericht op de wintersport, maar het ziet er nu nogal troosteloos en ongezellig uit. Veel tenten zijn gesloten en er loopt op een enkele toerist na, bijna niemand rond. Moeilijk voor te stellen dat het hier ’s winters een gezellige bruisende omgeving is….

Vandaag 2 wandelingen gemaakt, allebei anders en allebei mooi. Zo bijzonder dat je hier telkens weer in een heel verrassend andere omgeving terechtkomt. Vanochtend bos en waterval, vanmiddag heuvelachtig akkerland met grazende koeien aan de enig kant en aan de andere kant dichtbegroeid woud. Even later loop je in het zonnetje tussen velden met vlinderstruiken en metershoge pluimen.

Zonet weer gegeten in hetzelfde restaurantje als gisteren. Lekkere pizza, totdat er een Amerikaanse dame naast Joost kwam zitten, die véél te scheutig was geweest met de parfumfles. Pfffff…. da’s niet lekker meer als je bij elke hap pizza parfum meehapt :-(

Morgen (woensdag) gaan we de Tongariro Alpine Crossing lopen. De weersvoorspellingen zijn goed: zonnig en ruim 20 graden in het dal. Je parkeert je auto aan de ene kant van de berg en gaat met een shuttlebus naar de andere kant, waar je start. Er wordt precies bijgehouden hoeveel mensen er worden afgezet, zodat men weet hoeveel er aan het eind van de dag terug moeten komen… Als het boven helder is en we volop van de fantastische omgeving en uitzichten kunnen genieten, zal het alle inspanningen zeker waard zijn geweest … Jullie horen ’t snel!

• 09 Februari 2011 - 10:12

Wietse:

Leuk die drop. Tijd voor een caravan begrijp ik met een mud aardappelen en een pot pindakaas. Je weet tenslotte nooit wat je daar moet eten :-)

Veel plezier nog.

• 09 Februari 2011 - 12:36

Mama En Mariska:

Joepie...weer een berichtje van jullie om te lezen...wat een veranderlijk landschap daar.. mooi hoor...en die drop...toch weer een beetje heimwee naar Nederland??? Nee toch??

liefs Mama en Mariska

• 09 Februari 2011 - 12:57

JW Wendy Koen, Luuk:

Hoi Joost en ilona,

Leuk te lezen dat jullie het nog steeds zo goed naar de zin hebben. jullie komen nu steeds dichter bij mijn roots in NZ. Als jullie naar The bay of islands rijden binnenkort komen jullie door Whangarei. Dat was vroeger mijn thuishaven. Geniet ervan op het noorder eiland. Vooral ook lekker genieten van de prachtige stranden.

Liefs Jw Wendy Koen en Luuk

• 09 Februari 2011 - 19:54

Ans Nales:

nou zo te lezen en te zien hebben jullie het echt naar je zin.
    zou er nog gewoon 6 weken bij "aanknuppen"
    dan kun je ons nog meer laten zien van al dat moois.

Liefs uit Borculo, Teddy en Ans

• 12 Februari 2011 - 11:36

Sandra Sonke:

Heej Joost en Ilona,
    Ik hoorde van Joke over jullie reis. Ziet er goed uit. Al een heleboel gezien en spannende dingen gedaan...wauw bungyjumpen!!!
    Maak er nog een leuke tijd van, GENIET

groet sandra