De Bush in met Joe, een Maori - Reisverslag uit Ruatahuna, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu De Bush in met Joe, een Maori - Reisverslag uit Ruatahuna, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

De Bush in met Joe, een Maori

Door: ilonaenjoost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

15 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Ruatahuna

Toen was het vrijdag. Heerlijk geslapen en spierpijn viel gelukkig mee. Het boeltje weer ingepakt voor de rit naar de Bush Camp in Te Uruwera N.P., waar we een dag & nacht door gingen brengen in het regenwoud. We ontmoetten Joe, een Maori, op een afgesproken plek en hij reed ons voor tot vlakbij de Bush Camp. Het laatste stuk hebben we gelopen, omdat de auto daar niet kon komen. De Bush Camp bestaat uit een toilet, een doucheblok, enkele tenten en een tafel en stoelen onder een groot zeil met een haardvuur. Joe heeft de Bush Camp opgezet vanuit de gedachte van Eco-toerisme. Toeristen kunnen hier overnachten en een (meerdaagse) wandeling maken. Onderdeel is het planten van ‘native trees’ (oerbomen) om het oerwoud weer in oude staat te herstellen. Deze bomen kunnen vele honderden jaren oud worden en wel 60-70 meter hoog en ze zijn van levensbelang voor het voortbestaan van het regenwoud. In het verleden zijn er teveel gekapt voor de houtproductie (één boom brengt ca. 30.00 euro op!). Wat een aardige en bescheiden man is Joe. Hij vertelde ons vol passie over zijn dromen & plannen met de Bush Camp, de Maori-stam waartoe hij behoort & hun band met de natuur. Hij kookte voor ons en we dronken een lekker wijntje. Toen werd het donker, pikkedonker ondanks de sterrenhemel, en was het tijd om te gaan slapen. Helaas hebben we allebei erg slecht geslapen. Niet vanwege de (enge) dieren of geluiden, maar vanwege de te krappe slaapzak waarin we ons amper konden omdraaien.
De volgende ochtend stond Joe alweer een ontbijt voor ons klaar te maken en hebben we allebei drie bomen geplant. Dit ging gepaard met enkele Maori-rituelen. De GPS-coördinaten van ‘onze’ bomen worden bewaard, zodat we over een aantal jaren nog eens kunnen komen kijken hoe groot ze geworden zijn…. Wel bijzonder om op deze manier ons steentje bij te kunnen dragen aan het behoud van het regenwoud hier. Na de wandeling nodigde Joe ons bij hem thuis uit, waar we een certificaat van onze ‘boomplant-actie’ ontvingen. Een bijzondere ervaring met een heel bijzondere man!

• 15 Februari 2011 - 12:50

Bart En Ingrid:

Goed bezig voor het regenwoud! Mag ook wel, want na zoveel kilometers vliegen heb je wat recht te zetten tov de natuur.

Lekker back to basic zo te lezen. Leuk om meer te weten te komen van de maori, lijkt ons ook erg boeiend.

Veel plezier!

• 16 Februari 2011 - 21:36

Jan En Lies:

Joost en Ilona wat een mooie landen hebben Jullie bezocht!Wat een natuur en lekker warm zoo te zien.Geniet er nog maar lekker van! Vele groetjes van Jan Lies.