Wauw, 3 walvissen gezien! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu Wauw, 3 walvissen gezien! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

Wauw, 3 walvissen gezien!

Door: ilonaenjoost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

31 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

De volgende dag moesten we deze bijzondere plek alweer verlaten en reden we van de westkust naar de oostkust, naar Kaikoura. Hier blijven we 3 nachten in Sharky's Cottage en gaan we ondermeer walvissen spotten. Blijkbaar laten ze zich vaak genoeg zien, want we krijgen een 95% garantie!
Helaas bleek de tocht waarvoor we geboekt hadden afgelast te zijn vanwege de te ruige zee. Balen, maar… we kondenn omboeken voor later die middag. Een kwartier van tevoren zouden we horen of het dan wel doorging. Tussendoor even naar een zeeleeuwen-kolonie gegaan, waar je de seals bijna kon aanraken. Ze lagen lekker ter luieren in de zon, maar wat stinken die beesten zeg! :-(

Het weer was inmiddels helemaal opgeklaard, heerlijk zonnetje, maar wel een straffe wind. Gelukkig ging de tocht nu wel door, maar omdat de zee nog ruig was, was er een ‘strong warning voor sea sickness’ afgegeven. Voor de zekerheid maar een pilletje ingenomen en…. dat bleek niet onverstandig. Jeeminee, we gingen tekeer daar op zee zeg. Leek wel een achtbaan, m’n maag was not so happy :-(. De kotszakjes gingen al snel rond. Bang om ook over m’n nek te gaan heb ik nagenoeg de hele rit m’n ogen op een vast punt buiten gericht gehouden en dat heeft geholpen. Helaas daardoor maar weinig gezien van de presentaties van onze hostess over de ‘whales’. Joost had nergens last van, zal wel zeemansbenen hebben.
We hadden geluk! Al snel werd er een ‘sperm whale’ gespot (die hier veelvuldig voorkomt) en gingen we stilliggen. Iedereen naar buiten en foto’s maken. Een ‘sperm whale’ kan ca. 14,5 meter lang worden en weegt ca. 60 ton (ter vergelijking: onze boot woog 20 ton!). Walvissen zijn zoogdieren (en geen vissen) en moeten dus regelmatig bovenkomen om hun longen vol lucht te zuigen. Daarna kunnen ze weer ca. een uur onder water zijn. De bemanning wist ons precies te vertellen wanneer de walvis weer zou gaan duiken en dat was het moment om de enorme staart op de foto te krijgen. Het was echt een lucky day, want daarna hebben we er nog twee gezien! En als toetje nog een hele school met ‘dusky dolphins’ die razendsnel rond en onder de boot zwommen, uit het water sprongen, koppeltje duikelden en weer onder water verdwenen. Super om te zien en het waren er véél….. Ook albatrossen gezien. Alweer een mooie dag!

• 31 Januari 2011 - 09:47

Anjali:

Wow levende walvissen gespot, dat is toch bijna niet voor te stellen! Prachtige reis met onvergetelijke ervaringen. Keep us informed!

• 31 Januari 2011 - 16:06

Marianne:

Geweldig om walvissen te zien. En ook nog dolfijnen. En inderdaad het is de moeite waard om foto's te maken bij Lake Matheson. Veel mooie plekken met veel mooie herinneringen. Fantastisch om al die mooie foto's van jullie al te kunnen zien. Lekker genieten verder. Liefs, Marianne

• 01 Februari 2011 - 10:09

JW Wendy Koen, Luuk:

Prachtige foto's van de walvissen en dolfijnen enz. Fijn dat we jullie zo kunnen volgen.

groetjes,
    Jw wendy koen en luuk

• 01 Februari 2011 - 11:44

Henfrouwhorst:

ilonaenjoost,
    Wij hebben julie foto's mogen bewonderen. het is toch geweldig! Wij gunnen het jullie zo!
    wat een belevenis. zuig alles in je op en hou het vast, om nooit te vergeten en erover te dromen.
    Wij volgen jullie.
    Harry en Fien

• 05 Februari 2011 - 21:17

Remy:

zoooooooo dat ziet er allemaal gaaf uit zeg! Echt een super reis die jullie aan het maken zijn. Geniet ervan! Een klein beetje jalours ben ik wel ;-) We blijven jullie volgen ... en als jullie weer thuis zijn, hebben jullie vast nog veel meer mooie plaatjes!

• 10 Februari 2011 - 22:14

Minouche:

Ha mensen,

Nou, hugo en abel zijn zwaar onder de indruk van de foto's en jullie verhaal aan hen over het boottochtje. Er zijn al tal van tekeningen over boten en zeehonden en walvissen gemaakt. En jukkie hele trip wordt ook driftig nagespeeld met legoboten en rubberdieren!

Liefs minouche