Heli-hiking op Fox Glacier - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu Heli-hiking op Fox Glacier - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

Heli-hiking op Fox Glacier

Door: ilonaenjoost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

27 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

En ja hoor, we stonden op om 06.30 uur, pffff,en het zonnetje scheen! En toen zagen we pas goed in wat voor mooie omgeving we nu weer zaten. Na een lekker vers ontbijtje bij Julie en Jonathan in de keuken en nog wat kledingtips voor op de gletsjer vertrokken we naar Fox Glacier voor de heli-hiking. De gidsen checkten of onze schoenen geschikt waren voor crampons (bindijzers) anders kreeg je speciale schoenen van hen. Deed me een beetje denken aan de bowlingbaan :-). We troffen er een ander Nederlands stel. Wel lachen dat zowel zij als wij al van elkaar dachten Nederlander te zijn, terwijl we elkaar nog niet hadden horen praten. Misschien vanwege de lengte, of de manier van kleden of gedrag…. ik weet het niet, maar vaak pak je de Nederlanders er toch wel zo uit.
Met de heli vlogen we richting de gletsjer. Wat indrukwekkend weer. We werden afgezet op een vlak stuk, waar al anderen op ons stonden te wachten. Daar moesten we de bindijzers ombinden en kregen we een (Nordic Walking) stok voor de balans (niet overbodig). We hadden geluk met het stralende weer, wat altijd maar afwachten is hier. Van onze gids, Lizzy, kregen we eerst wat wetenswaardigheden te horen. Bijvoorbeeld dat een gletsjer een grote massa ijs is die op land ontstaat en langzaam bergafwaarts beweegt met een snelheid van ongeveer 1,5 meter per dag. Dat dagelijks een laag van 10-15 cm ijs van de gletsjer kan smelten en dat deze gletsjer maximaal 300 meter dik is. Toch grappig om te weten als je er zelf op staat. De Fox Glacier is 13 km lang en is uniek, omdat hij afdaalt van een gebied met eeuwige sneeuw naar regenwoud vlakbij de kust. Met deze nieuwe kennis ‘in the pocket’ kon de tocht beginnen. Zonnebril op, achter elkaar aan lopend en goed de gids volgen. Even wennen aan de ijzers, over de gletsjer, langs diepe spelonken, klauteren door een soort van hol onder het ijs, net over de rand kijken van een 20 meter diep ijsgat waar het water doorheen raast, mooie foto’s maken en genieten van het heerlijke zonnetje (het was totaal niet koud, denk zo’n 10 graden) en het fantastische uitzicht. Na ca. 2,5 uur te hebben rondgelopen werden we door de heli opgehaald en was dit avontuur voorbij. Weer een mooie ervaring rijker!
We wilden toen naar de voet van de Fox Glacier lopen, maar die track was helaas afgesloten vanwege hoog water en de kans op overstromingen. Toen maar naar de andere gletsjer daar, de Franz Josef, die wel open was. Een gletsjer eindigt waar het ijs begint te smelten. Ik vond het een gek gezicht om zo’n gigantische massa ijs ‘ineens’ te zien eindigen. Het ijs is in beweging en dagelijks breken er (grote) stukken af. Er zijn helaas al meerdere eigenwijze toeristen geweest die te dicht bij het ijs kwamen, om een nóg mooiere foto te kunnen maken en het nu niet meer kunnen navertellen….
Morgen rijden we voor 2 nachten naar onze ‘cottage on the beach’ net boven Greymouth,aan de Westkust. Het is een huisje in ’the middle of nowhere’, dus ben heel benieuwd. Internet hebben we daar niet, dus jullie horen pas over enkele dagen weer van ons.

• 27 Januari 2011 - 09:40

Jan:

Mijn God, doen jullie ook nog normale dingen op die vakantie????????
    Gewoon met je luie reet op het strand of lekker kuieren door een leuk stadje met een kerkje en een pleintje in het midden.
    Nee hoor, heli's, gletsjers, bruggen om af te springen, parachutes, schandalig hoge gebouwen,etc, etc,
    Ik vind dat jullie een "normale week" erin moeten bouwen om ons niet allemaal stinkend jaloers te maken.

Have fun,...............

• 27 Januari 2011 - 09:48

Wietse:

Ik neem aan dat dit voldoende vakantieavontuur is geweest voor de komende 15 jaar. Jan heeft gelijk!

Lucky basterds :-) Ik ben stront jaloers.

• 27 Januari 2011 - 15:30

Familie Verstegen:

Here here, hier zijn we het mee eens. Dit is wel een absurd gave vakantie! Ik keek zonet samen met Raul naar de gletsjer foto's en zelfs Raul zei 'ik wil daar ook naar toe'. Maar het is jullie van harte gegund! Veel plezier bij jullie cottage aan de zee.

• 27 Januari 2011 - 22:43

Maarten En Minouche:

Wauw wat een gave foto's van dat ijs! Super genieten lijkt ons. Maarten gaat morgen ook naar Zeeland ( zijn zowaar allemaal weer soort van beter) en wil graag weten waar hij met jullie kan afspreken, haha! Hugo en Abel halen die twee zeelanden altijd door elkaar.

Viel spass im cottage!

• 31 Januari 2011 - 09:32

Joost En Ilona Heres:

Jan, we hebben het nu wat rustiger aangedaan en komende tijd ook lekker rust om een boek te lezen! Komt dat wat meer in de buurt van echt vakantie vieren?