De laatste dagen in NZ.... - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu De laatste dagen in NZ.... - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in NZ....

Door: ilonaenjoost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

23 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

We zouden eergisteren dus zwemmen met dolfijnen, maar dat ging dus mooi niet door, jammer genoeg! En het begon zo goed. We waren net uitgevaren toen we al een flinke groep dolfijnen zagen. Ze zwommen rond en onder de boot, sprongen uit het water, deden salto’s …. super om te zien. ‘Helaas’ voor ons was het een ‘nursery pot’, wat wil zeggen dat er kleintjes bij waren. En dan zijn de regels streng en mag je niet met ze zwemmen. Het gevaar bestaat namelijk dat de kleintjes afgeleid raken en niet op tijd meer komen ‘eten’ bij hun ouders, ziek worden en sterven. Heel jammer, maar er was door een andere boot een andere groep gespot, waar we dus naar op zoek gingen. Maar helaas konden we ze niet meer vinden. Iedereen was naderhand toch een beetje teleurgesteld, wij ook :-(. Nadat we hadden geluncht in Paiha, een gezellig, toeristisch plaatsje gingen we met de ferry over naar Russell, een Engels havendorpje, met veel witte Victoriaanse huisjes.

Gisteren hebben we een dag met Hone, een Maori, doorgebracht. Hij is een afstammeling van de eerste Maori in het Noorden van het Noordereiland. Zijn voorouders hebben de Treaty of Waitangi tussen de Maori en de Britten op 6 februari 1840 mede ondertekend. Deze dag is Waitangi Day, een nationale feestdag.
Hone wachtte ons vanochtend op in ‘traditionele’ kleding, d.w.z. ontbloot bovenlijf, veel tattoes en alleen een soort deken als rok. Na een stukje geschiedenis kregen we de beginselen van het Maori-vechten uitgelegd en was Joost (the tall Dutch guy) proefkonijn. Daarna gingen we, met nog 4 andere toeristen, met een waka (Maori kano) over de Waitangi rivier. Onderweg vertelde Hone dat hij één van de acht chiefs is van zijn stam, de Ngapuhi (de grootste met meer dan 120.000 mensen). Er zijn meer dan 100 Maori-stammen in NZ. Natuurlijk moesten we zelf ook peddelen en volgens Maori-gebruik ging dat gepaard met de nodige kreten die we allemaal tegelijk moesten schreeuwen. We gingen aan wal bij de marae, de heilige gemeenschapsplaats van de stam van Hone. Totaal niet toeristisch en daarom bijzonder om daar te mogen zijn.
Joost en ik werden daarna door Hone uitgenodigd voor een lunch bij hem thuis. Daar aangekomen werden we door zijn schoonzoon begroet met een haka, een traditionele Maori-krijgersdans. Zijn vrouw en dochter & kleindochter waren er ook en samen hebben we geluncht. Daarna zijn we met hem ergens achteraf naar de mudpools geweest. Lekker badderen in natuurlijke modderbaden van verschillende temperaturen. Lekker warm, maar wel een stinklucht. Zelfs na het douchen rook je het nog. De mineralen in de modder schijnen goed te zijn voor je lijf, dus…..

Vandaag nog een luierdagje en dan zitten de 7 weken vakantie er alweer op!! Ze zijn echt veel te snel voorbijgegaan, maar gelukkig hebben we ontzettend veel fantastische herinneringen & foto’s aan dit o zo mooie land!

Vrijdag mogen de slippers, hemdjes, rokjes en korte broeken de koffer in en vertrekken we naar Auckland. We vliegen om 18.00 uur NZ-tijd via Melbourne en Dubai en hopen zaterdag rond 12.00 uur op het koude Schiphol te landen!

• 23 Februari 2011 - 21:56

Jan:

hoi

• 24 Februari 2011 - 06:53

Maarten:

Nou, best leuke vakantie zo. Beetje kort. :-) Ik hoor Graag de verhalen nog eens aan. Ach... Het is hier net deze week weer gaan sneeuwen, zeven weken mooi weer geweest in Nederland. Zaterdag zal ik jammer genoeg niet op Schiphol zijn. Wij hebben twee daagse reis geboekt naar Eindhoven. Je kunt ons reisverslag volgen op maartenenMinoucheWaarbenjenouWeer.nl .
    Super mooie trip, om nooit te vergeten. Goede reis naar huis. Tot snel.

• 24 Februari 2011 - 10:22

Marianne:

Goede reis naar huis. Tot gauw, Marianne

• 24 Februari 2011 - 10:45

Neeltje:

Jammer, dat het zwemmen niet doorging met de dolfijnen, maar dat komt nog wel een keer, misschien dan ergens anders. De foto's zijn weer schitterend.
    Gelukkig waren jullie ver weg van de aardbeving. Vreselijk daar in Christchurch.
    Heel goede reis naar huis wens ik jullie en koester de mooie herinneringen. Het zal zeker weer wennen zijn voor jullie.
    Liefs van Neel

• 24 Februari 2011 - 13:47

Maurice En Angele:

Geweldig die Dolfijnen, maar jammer dat jullie er niet mee konden zwemmen! En al bijna weer 7 weken om, onvoorstelbaar!
    Geniet nog van de laatste dagen!

Groetjes,

Maurice en Angele

• 27 Februari 2011 - 10:39

Wouter Rouwhorst:

Hoi Ilona en Joost,

Net jullie blog gelezen en bekeken.
    Wat een superreis zeg. Veel gedaan en gezien.

Deze ervaring neemt niemand jullie meer af.

Alweer nieuwe plannen?