Relaxed San Francisco! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu Relaxed San Francisco! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joost en Ilona Heres - WaarBenJij.nu

Relaxed San Francisco!

Door: Ilona Heres

Blijf op de hoogte en volg Joost en Ilona

24 Juni 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Dinsdag 21 juni: op de langste dag van het jaar (tenminste in NL, weet niet of dat hier ook geldt), hebben we onze Minnie Winnie (met enige weemoed, want het was een fijn huisje) ingeleverd (zonder butsen, krassen of andere schade) en kregen we onze borg van € 500 weer terug! En toen met de taxi naar ons hotel in San Francisco. De taxichauffeur reed zó hard en kriskras op de snelweg en in de drukte 'downtown San Francisco' dat ik alleen door het zijraam naar buiten heb durven kijken). We hebben een luxe hotel met een mooie grote hotelkamer op de 11e verdieping én super uitzicht. Heerlijk om weer echt in de 'bewoonde wereld' te zijn en lekkere cappuccino en versgebakken taart/broodje te kunnen kopen :-) Vandaag en de komende 2 dagen gaan we alle toeristische hotspots van SF zien: Lombard Street, Fishermans' Wharf, Alcatraz (overmorgen), fietsen over ondermeer de Golden Gate bridge (morgen), met de cablecar. Natuurlijk mocht ook een wijnproeverij niet ontbreken.... Die 6 wijnen (elk 3) kwamen lekker aan zo in het zonnetje ;-) Daarna nog lekker in het avondzonnetje rondgeslenterd in de levendige, maar ontzettend toeristische, haven. Bijna 20 jaar geleden was ik hier ook, maar kan me niet herinneren dat het hier toen ook al zo'n kermis was.
Joost had een goed Italiaans restaurant gevonden, dus hebben we onze eerste avond in San Francisco afgesloten met een heerlijke pasta!

Woensdag 22 juni op tijd op om onze gehuurde fietsen op te halen. Maar eerst ergens ontbijten. Laat dat maar aan Joost over: steeds weet hij de leukste en lekkerste adresjes te vinden, heel fijn! Na het ontbijt hebben we de fietsen opgehaald en zijn we richting de Golden Gate Bridge gefietst. Gelukkig was het zonnig met wat laaghangende bewolking, zodat de brug goed te zien was. We waren zeker niet de enigen die het originele idee hadden om vandaag de brug over te fietsen of wandelen... wat een drukte. Na de brug, in Sausalito, werd het rustiger en hadden we een mooi uitzicht op San Francisco en de brug. Toen was het alweer lunchtijd. We werden in het restaurant aangesproken door een Nederlandse Chinees naast ons. Hij had bij onze binnenkomst al het vermoeden dat we Nederlanders waren, voornamelijk vanwege onze lengte :-) Als zoon van de eigenaren van een Chinees restaurant in Harderwijk, was na z'n studie in SF blijven hangen en woonde er al 30 jaar. Hij gaf ons de tip om voor sneakers naar DSW te gaan, een winkel van 4 verdiepingen met alléén maar schoenen, schoenen en schoenen. Hier konden we echt niet zónder sneakers de deur uit lopen... ;-) Nadat we nog een kilometer of 10 hebben rondgefietst, veelal langs het water, hebben we de ferry terug naar SF gepakt, de fiets ingeleverd en was het dinner-time! Sushi werd het deze keer en wát voor sushi... niet eerder zulke verse sushi gehad, delicious!! We zaten in een piepklein zaakje aan een tafeltje met een ouder stel uit Hawaii. Ook met hen hebben we weer lekker gekletst over van alles: vakantie vieren op Hawaii, Nederland, werk, de vluchtelingen in Europa en de angst voor terrorisme. Grappig hoe snel je hier een gesprek met mensen hebt. Weer een heerlijke dag voorbij!

Vandaag, donderdag 23 juni hadden we om 09.30 de boot naar Alcatraz geboekt. Ik ben hier 20 jaar geleden ook geweest en er lijkt sindsdien weinig veranderd, het is alleen drukker. Via een audiotour liepen we door het cellencomplex en de eetzaal. Hoewel ik het voor de tweede keer hoorde, bleef het indrukwekkend. We hadden de film 'Escape from Alcatraz' natuurlijk al gezien en recentelijk nog een documentaire over die vluchtpoging. Dan wordt het allemaal nog herkenbaarder. Vanaf het eiland heb je een mooi uitzicht op San Francisco.
Terug aan wal hebben we met de bus nog wat sightseeing gedaan: het gemeentehuis, het operagebouw, de bibliotheek. Allemaal in renaissancestijl: bijna een stukje Italië. Lopen is in deze stad met zulke grote hoogteverschillen bijna niet te doen, dus de bus, tram en cablecar zijn een uitkomst! Een kort bezoekje aan 'the Painted Ladies', een rijtje in pasteltinten geschilderde Victoriaanse huizen aan Alamo Square (bekend van de comedyserie Full House) mocht ook niet ontbreken. Jammer dat Alamo Park gesloten was voor renovatie. Daarna hebben we de gezelligheid in de haven weer opgezocht. En om deze heerlijke vakantie af te sluiten, zijn we, alweer, heerlijk Italiaans wezen eten!
Conclusie 1: San Francisco is een heerlijke relaxte stad, waar nog genoeg te zien is voor een volgende keer :-)
Conclusie 2: we hebben een heerlijke vakantie gehad met onze Minnie Winnie, veel gezien en beleefd!

• 24 Juni 2016 - 22:01

Annemiek:

Jammer dat het zo snel voorbij is gegaan, maar mooie herinneringen (en sneakers of course) mee naar huis! Goeie thuisreis! X

• 24 Juni 2016 - 22:37

Joke:

Leuk om nog even een verslag van de afgelopen dagen te lezen . . . het is mooi geweest!!!
    En bijna tijd voor jullie vlucht, goeie terugreis en liefs

• 25 Juni 2016 - 12:59

Ans Nales:

Mooi verslag joost en Ilona, weer veel gezien van Amerika maar nog lang alles, dus op naar een volgende keer.
    Hele fijne terugreis en tot ziens.

• 25 Juni 2016 - 13:58

Marianne:

Hele goede en fijne terugreis. X

• 25 Juni 2016 - 21:30

Pia:

Samen weer bijzonder veel gezien en gedaan.
    Een goede terug reis.
    En tot gauw.
    Xx

• 27 Juni 2016 - 09:23

Helga:

Jammer voor jullie dat het voorbij is, maar zo te lezen was het een super reis. Ik heb echt mee zitten genieten en ook voor mij geldt: er moet een volgende keer komen, lekker met de RV toeren door dat weidse land.
    Joost, welcome back, je komt hier weer een oude bekende tegen, ik zeg niet wie